Dropshipping zasadza się na systemie trójstronnym pomiędzy klientem, sprzedawcą i dostawcą. W przypadku zakupu przez Internet, klient korzysta ze witryny internetowej e-commerce sprzedawcy, który oferuje produkty, których nie ma w magazynie.
W momencie złożenia zamówienia klient dokonuje zakupu u dostawcy, który jest odpowiedzialny za dostawę do klienta. W dropshippingu detalistę można zatem przyrównać do usługodawcy odpowiedzialnego za sprzedaż produktów, który nie zajmuje się logistyką. Odpowiada za to dostawca. Ten model sprzedaży daje sprzedawcy znaczną elastyczność i pozwala mu skoncentrować się jedynie na sprzedaży.
Dla sprzedawcy , który dopiero zaczyna swoją przygodę z e-commerce, dropshipping ma oczywiste zalety, których nie należy pomijać. W dropshippingu, nie musisz inwestować dużego kapitału początkowego. Możliwe staje się uruchomienie projektu biznesowego z niedużą sumą pieniędzy, co jest wspaniałym sposobem na wprowadzenie małych i średnich przedsiębiorstw na rynek. W rzeczywistości nie istnieje ryzyko posiadania dużej ilości niesprzedanych produktów. Znakomita jest także możliwość posiadania obszernego i zróżnicowanego katalogu dostępnego od początku prowadzenia działalności. Jest to wielka atrakcja dla młodej firmy.